Податківці нагадують, що відповідно до Закону України від 03.11.2022 №2719-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» (набрав чинності 24.11.2022) розширено перелік підстав для проведення документальних позапланових перевірок.
Так, з 24.11.2022 до таких підстав, відповідно до пп. «б» пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України включено підстави, зокрема, з питань трансфертного ціноутворення (далі — ТЦУ) та міжнародного оподаткування.
У частині контролю за трансфертним ціноутворенням відновлено позапланові документальні перевірки з таких підстав:
- не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю за ТЦУ відповідно до п. 39.4 ст. 39 ПКУ (пп. 78.1.2 п. 78.1 ст. 78 ПКУ);
- отримано документально підтверджену інформацію та дані, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у порядку, передбаченому пп. 39.5.1.1 пп. 39.5.1 п. 39.5 ст. 39 ПКУ (пп. 78.1.14 п. 78.1 ст. 78 ПКУ);
- не подано платником податків або подано з порушенням вимог п. 39.4 ст. 39 ПКУ звіт про контрольовані операції та/або документацію з ТЦУ або встановлено порушення під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог п. 39.4 і 39.5 ст. 39 ПКУ (пп. 78.1.15 п. 78.1 ст. 78 ПКУ);
- отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до п. 39.4 ст. 39 ПКУ. У такому разі перевірку проводять виключно з питань контролю ТЦУ (пп. 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПКУ).
У частині контролю за міжнародною діяльністю передбачено такі підстави для позапланових документальних перевірок:
- з питань оподаткування юрособами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами з джерелом їх походження з України;
- нерезидентів (представництв нерезидентів);
- у разі отримання інформації, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України, відповідно до вимог пп. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, без взяття на податковий облік (пп. 78.1.22 п. 78.1 ст. 78 ПКУ).
Крім уже зазначених, є підстави, які застосовуються, зокрема, завдяки обміну податковою інформацією з компетентними органами зарубіжних країн:
- якщо після документальної планової перевірки або документальної позапланової перевірки отримано інформацію та/або документи від іноземних державних органів, які стосуються питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника податків та свідчать про порушення платником податків податкового, валютного й іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи. Таку перевірку проводять виключно щодо питань, що стали підставою для такої перевірки (пп. 78.1.21 п. 78.1 ст. 78 ПКУ);
- якщо отримано інформацію, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України, відповідно до вимог пп. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, без взяття на податковий облік (пп. 78.1.22 п. 78.1 ст. 78 ПКУ).
Зазначені вище перевірки проводять з урахуванням норм п. 69.2 ст. 69 підрозд. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, а саме: за наявності безпечного доступу, допуску до відповідних територій, приміщень, документів платників податків та іншого.
Документальні позапланові перевірки, які були розпочаті, але не можуть бути завершені через виникнення обставин, передбачених цим пунктом, може бути зупинено до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки.
Також наголосимо, що документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.14 — 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, поновлюються на невикористаний строк.
Водночас до виникнення підстав та початку проведення контролюючим органом перевірки платники податків, які здійснювали контрольовані операції (далі — КО), мають можливість переглянути проведені ними КО на відповідність принципу «витягнутої руки» та скористатися можливістю самостійного коригування (подання уточнюючого розрахунку до 1 жовтня 2023 року) відповідно до пп. 39.5.4 п. 39.5 ст. 39 та п. 50.1 ст. 50 ПКУ.
Варто також врахувати, що згідно з нормами п. 50.1 ст. 50 ПКУ платники податків мають можливість добровільно сплатити податок на прибуток іноземних юросіб шляхом подання уточнюючих розрахунків.
Нагадуємо, що відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ за відсутності можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), зокрема передбачених ст. 39 і 39-2 ПКУ, п. 46.2 ПКУ, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Довідково: питання трансфертного ціноутворення та міжнародного оподаткування також можуть досліджуватися під час перевірок, організованих відповідно до пп. 78.1.5, 78.1.7, 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 ПКУ.